Günümüzde motorlarda hava soğutmalı ve sıvı soğutmalı olmak üzere iki farklı sistem kullanılır. Hava soğutmalı motorlarda, ısınan motor hava ve soğutma yağı tarafından soğutulur. Sıvı soğutmalı motorlarda ise, soğutma işlemi motorun içindeki kanallarda dolaşan sıvı (su, antifiriz karışımı) tarafından sağlanır. Günümüzün modern motorlarında hava soğutmalı sistemler sıkışık trafik ortamlarında yetersiz kaldığı için su soğutmalı sistemler daha çok tercih edilmektedir.
Motorun Su kaynatması ve Motor niçin hararet yapar?
Soğutma sıvısının eksikliğinden dolayı yeteri kadar soğuyamayan motor aşırı ısınarak hararet yapar ve su kaynatır. Motorun hararet yapması sorunu, soğutma sistemindeki arızalardan kaynaklanır. Soğutma sistemi, ideal motor sıcaklık değerlerini sağlamak için motor soğukken motoru ısıtma, sıcakken de motordaki fazla sıcaklığı almak üzere soğutma işlemini yerine getiren sistemdir. Bu sistemin görevini yerini getirmesini engelleyen pek çok faktör vardır. Bulardan bazıları: soğutma sıvısının azalması, radyatör peteklerinin kireçten veya dış pislikten dolayı tıkanması, termostatın veya fanın bozulması, fan müşirinin arızalanması, motor bloğu üzerindeki su tıpasının delinmesi, vantilatör kayışında gevşek olması, devridaim pompasındaki sorunlar, yüksek vitesle yavaş gidilmesi, vantilatör kanatlarının kırılmasıdır.
Motorun su kaynatması, motor soğutma sıvısının azaldığını gösterir. Soğutma sıvısının azalması, buharlaşma ya da sızıntıdan olabileceği gibi motorun soğutma sıvısının tüketmesi de söz konusu olabilir. Soğutma sıvısının azalmasının başlıca nedenleri arasında sıvı iletim borularındaki çatlamaları, hortumların eklem yerlerindeki kelepçelerden ve devridaim pompasından sızıntılardan veya buharlaşmayı sayabiliriz. Radyatör hortumları ve radyatör kapağı da sızıntıların sık görüldüğü bölgelerdir. Motorun soğutma sıvısını tüketmesi ise bozuk bir ana conta ya motor bloğundaki bir çatlaktan veya silindir kapağı contasının yanmasından ya da yedek depodan su alamamasından meydana olabilir.
Özellikle yaz aylarında araçlar neden su kaynatır?
Soğutma sisteminde arıza olan araçlar yaz-kış su kaynatır. Ancak su kaynatma sorununun yaz aylarında kış aylarına oranla daha sık yaşandığı da bir gerçek. Bunun sebebi, yazın soğutma sıvısı buharlaşarak, azalır ve motor su kaynatmasına neden olur. Yaz aylarında ısınan hava, radyatördeki sıvının soğumasını geciktirdiğinde dolayı soğutma sisteminin yetersiz kalmasına sebep olur. Sıkışık trafik ve dur-kaklarla birlikte radyatöre hava alımı azalır ve motor sıcaklığı yükselmeye başlar. Bu sırada soğutma işlemini yerine getirmek için fan daha fazla çalışarak radyatörde bulunan sıvıyı soğutmaya çalışır. Aracınızdaki soğutma sisteminde veya sıvısının seviyesinde bir eksiklik ya da daha başka bir problem yoksa soğutma sistemi görevini aynen yerine getirmeye çalışır. Herhangi bir anormallik var ise, motorun su kaynatması kaçınılmazdır.
Hararet göstergesinin kırmızıya yaklaştığında ya da motor su kaynattığında ne yapılması gerekir?
Aracınızın hararet göstergesinde ibre, kırmızıya ya da "hot" olarak gösterilen bölgeye yaklaşıyorsa, derhal klimayı kapatmalısınız. İbre ilerlemeye devam ediyorsa veya kaputunun üstünde su buharı görürseniz, aracınızı hemen uygun bir yere çekip, motoru durdurmalı ve aracı soğumaya bırakmalısınız. Kaputu açarak veya radyatöre su serperek motorun soğumasına yardımcı olabilirsiniz. Motor soğutma sıvısı seviyesi kontrol edilmeli, eğer eksikse tamamlanmalıdır.
Sıvı tamamlama işlemi mutlaka motor soğuduktan sonra yapılmalı. Motor sıcakken sıvı eklemesi yapılmamalıdır. Çünkü basınçlı sudan ve buhardan oluşabilecek yaralanmalara neden olabilir. Sıcak bir motora yapılacak sıvı eklemesi motor bloğunda çatlamaya kadar varan kalıcı zararlar oluşturabilir.
Ancak böyle bir sorunla karşılaştığınızda herhangi bir müdahalede bulunmadan önce bilen bir ustaya ya da firmanızın yol yardım servis telefonlarını aramanızı öneririz.
Bunun mümkün olmadığı durumlarda ise motor soğuduktan sonra en yakın servise ulaşılıncaya kadar düşük devirde ve hızda gitmelisiniz. Yine hararet yükselirse motoru durdurunuz ve usta çağırınız.
Hararete rağmen yola devam etmenin sonucunda motor avans vuruntusu yapmaya başlayabilir. Buna rağmen hâlâ yola devam edilmeye çalışıldığında ise motor kilitlenmesine yani piston sıkışmalarına neden olur. Avans vuruntusunu duymaya başladığınızda otomobili durdurup, teknik servisle irtibata geçerek profesyonel bir yardım almanızda fayda var.
Aracınızın soğutma sisteminin ilk günkü performansını koruyabilmesi için soğutma sıvısının düzeyi, hortum ve borularda çatlak olup olmadığını park yerinizi terk etmeden önce aracınızın altında ıslaklık olup-olmadığını kontrol ettikten sonra aracınıza bininiz. Radyatör hortumlarını elle kontrol etmenizde fayda var. Hortumlar aşırı yumuşak ya da aşırı sertse aracınızı derhal bir yetkili servise götürmelisiniz. Hortum kelepçelerinde ve eklem yerlerinde oluşan pas veya beyaz lekelere dikkat etmekte fayda var. Çünkü böyle belirtiler bu bölgelerdeki sızıntı olduğuna işaretidir.
Soğutma sistemi her bakım periyodunda mutlaka kontrol edilmelidir. Soğutma sistemindeki kullandığımız antifriz aynı zamanda pas önleyici özelliğe sahip olduğundan yaz-kış kullanılmalıdır. Antifriz içerisindeki korozyon (pas) önleyici katkı maddeleri zamanla etkilerini kaybeder. Bu nedenle soğutma sistemindeki antifriz mavi antifriz ise en geç 6 yılda, turuncu antifriz ise en geç 10 yılda bir değiştirilmelidir. Antifriz değişimi esnasında kullanılan suyun "saf su" olmasına özellikle dikkat edilmelidir.
Antifriz, normalde suyun izin vermeyeceği sıcaklık derecelerinde motorun güvenle çalışabilmesi için motor soğutma suyuna eklenen, suyun kaynama noktasını yükselten, donma noktasını ise düşüren kimyasal bir katkıdır. Normalde aracın bulunduğu bölgenin iklim şartlarına bağlı olarak; % 20 ila % 60 arasında değişen oranlarda motor soğutma suyuna ilave edilir. Bu oranın üzerine çıkılması, suyun soğutma özelliğini düşürür ve aracın kolay hararet yapmasına neden olur.
Motorun Su kaynatması ve Motor niçin hararet yapar?
Soğutma sıvısının eksikliğinden dolayı yeteri kadar soğuyamayan motor aşırı ısınarak hararet yapar ve su kaynatır. Motorun hararet yapması sorunu, soğutma sistemindeki arızalardan kaynaklanır. Soğutma sistemi, ideal motor sıcaklık değerlerini sağlamak için motor soğukken motoru ısıtma, sıcakken de motordaki fazla sıcaklığı almak üzere soğutma işlemini yerine getiren sistemdir. Bu sistemin görevini yerini getirmesini engelleyen pek çok faktör vardır. Bulardan bazıları: soğutma sıvısının azalması, radyatör peteklerinin kireçten veya dış pislikten dolayı tıkanması, termostatın veya fanın bozulması, fan müşirinin arızalanması, motor bloğu üzerindeki su tıpasının delinmesi, vantilatör kayışında gevşek olması, devridaim pompasındaki sorunlar, yüksek vitesle yavaş gidilmesi, vantilatör kanatlarının kırılmasıdır.
Motorun su kaynatması, motor soğutma sıvısının azaldığını gösterir. Soğutma sıvısının azalması, buharlaşma ya da sızıntıdan olabileceği gibi motorun soğutma sıvısının tüketmesi de söz konusu olabilir. Soğutma sıvısının azalmasının başlıca nedenleri arasında sıvı iletim borularındaki çatlamaları, hortumların eklem yerlerindeki kelepçelerden ve devridaim pompasından sızıntılardan veya buharlaşmayı sayabiliriz. Radyatör hortumları ve radyatör kapağı da sızıntıların sık görüldüğü bölgelerdir. Motorun soğutma sıvısını tüketmesi ise bozuk bir ana conta ya motor bloğundaki bir çatlaktan veya silindir kapağı contasının yanmasından ya da yedek depodan su alamamasından meydana olabilir.
Özellikle yaz aylarında araçlar neden su kaynatır?
Soğutma sisteminde arıza olan araçlar yaz-kış su kaynatır. Ancak su kaynatma sorununun yaz aylarında kış aylarına oranla daha sık yaşandığı da bir gerçek. Bunun sebebi, yazın soğutma sıvısı buharlaşarak, azalır ve motor su kaynatmasına neden olur. Yaz aylarında ısınan hava, radyatördeki sıvının soğumasını geciktirdiğinde dolayı soğutma sisteminin yetersiz kalmasına sebep olur. Sıkışık trafik ve dur-kaklarla birlikte radyatöre hava alımı azalır ve motor sıcaklığı yükselmeye başlar. Bu sırada soğutma işlemini yerine getirmek için fan daha fazla çalışarak radyatörde bulunan sıvıyı soğutmaya çalışır. Aracınızdaki soğutma sisteminde veya sıvısının seviyesinde bir eksiklik ya da daha başka bir problem yoksa soğutma sistemi görevini aynen yerine getirmeye çalışır. Herhangi bir anormallik var ise, motorun su kaynatması kaçınılmazdır.
Hararet göstergesinin kırmızıya yaklaştığında ya da motor su kaynattığında ne yapılması gerekir?
Aracınızın hararet göstergesinde ibre, kırmızıya ya da "hot" olarak gösterilen bölgeye yaklaşıyorsa, derhal klimayı kapatmalısınız. İbre ilerlemeye devam ediyorsa veya kaputunun üstünde su buharı görürseniz, aracınızı hemen uygun bir yere çekip, motoru durdurmalı ve aracı soğumaya bırakmalısınız. Kaputu açarak veya radyatöre su serperek motorun soğumasına yardımcı olabilirsiniz. Motor soğutma sıvısı seviyesi kontrol edilmeli, eğer eksikse tamamlanmalıdır.
Sıvı tamamlama işlemi mutlaka motor soğuduktan sonra yapılmalı. Motor sıcakken sıvı eklemesi yapılmamalıdır. Çünkü basınçlı sudan ve buhardan oluşabilecek yaralanmalara neden olabilir. Sıcak bir motora yapılacak sıvı eklemesi motor bloğunda çatlamaya kadar varan kalıcı zararlar oluşturabilir.
Ancak böyle bir sorunla karşılaştığınızda herhangi bir müdahalede bulunmadan önce bilen bir ustaya ya da firmanızın yol yardım servis telefonlarını aramanızı öneririz.
Bunun mümkün olmadığı durumlarda ise motor soğuduktan sonra en yakın servise ulaşılıncaya kadar düşük devirde ve hızda gitmelisiniz. Yine hararet yükselirse motoru durdurunuz ve usta çağırınız.
Hararete rağmen yola devam etmenin sonucunda motor avans vuruntusu yapmaya başlayabilir. Buna rağmen hâlâ yola devam edilmeye çalışıldığında ise motor kilitlenmesine yani piston sıkışmalarına neden olur. Avans vuruntusunu duymaya başladığınızda otomobili durdurup, teknik servisle irtibata geçerek profesyonel bir yardım almanızda fayda var.
Aracınızın soğutma sisteminin ilk günkü performansını koruyabilmesi için soğutma sıvısının düzeyi, hortum ve borularda çatlak olup olmadığını park yerinizi terk etmeden önce aracınızın altında ıslaklık olup-olmadığını kontrol ettikten sonra aracınıza bininiz. Radyatör hortumlarını elle kontrol etmenizde fayda var. Hortumlar aşırı yumuşak ya da aşırı sertse aracınızı derhal bir yetkili servise götürmelisiniz. Hortum kelepçelerinde ve eklem yerlerinde oluşan pas veya beyaz lekelere dikkat etmekte fayda var. Çünkü böyle belirtiler bu bölgelerdeki sızıntı olduğuna işaretidir.
Soğutma sistemi her bakım periyodunda mutlaka kontrol edilmelidir. Soğutma sistemindeki kullandığımız antifriz aynı zamanda pas önleyici özelliğe sahip olduğundan yaz-kış kullanılmalıdır. Antifriz içerisindeki korozyon (pas) önleyici katkı maddeleri zamanla etkilerini kaybeder. Bu nedenle soğutma sistemindeki antifriz mavi antifriz ise en geç 6 yılda, turuncu antifriz ise en geç 10 yılda bir değiştirilmelidir. Antifriz değişimi esnasında kullanılan suyun "saf su" olmasına özellikle dikkat edilmelidir.
Antifriz, normalde suyun izin vermeyeceği sıcaklık derecelerinde motorun güvenle çalışabilmesi için motor soğutma suyuna eklenen, suyun kaynama noktasını yükselten, donma noktasını ise düşüren kimyasal bir katkıdır. Normalde aracın bulunduğu bölgenin iklim şartlarına bağlı olarak; % 20 ila % 60 arasında değişen oranlarda motor soğutma suyuna ilave edilir. Bu oranın üzerine çıkılması, suyun soğutma özelliğini düşürür ve aracın kolay hararet yapmasına neden olur.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder